Information gällande byte av aktie mot spelbevis

Dags att byta din aktie mot ett spelbevis!

Bästa aktieägare i Haninge GK AB,

Vi hoppas att ni har haft en fin golfsommar och uppskattat den anläggning vi hela tiden enligt plan utvecklar tillsammans med Golfverket. Banan har rönt stort gillande, både bland medlemmar och vårt stigande antal greenfeegäster.

Nu ska vi ta sista steget i vårt beslut från stämman i höstas, att byta in våra aktier mot spelbevis:

• ”Föreningen Haninge Golfklubb ska erbjuda medlemmarna (som innehar aktie med tillhörande spelbevis) att byta sina aktier i HGK AB mot nya spelbevis utfärdade av Nya Golfbolaget som föreningen erhåller därifrån enligt ett avtal. De nya spelbevisen ska kunna överlåtas/säljas. ”

HGK AB är inte längre ett driftbolag och ägare av en golfanläggning, och kan därför inte längre erbjuda aktieägarna spel på banan. HGK AB äger istället 20 % av Golfverket AB som nu ansvarar för drift och utveckling av anläggningen runt Årsta Slott.

Genom vårt avtal med Golfverket AB i vintras erbjuder vi därför nu alla att byta in sin aktie i Haninge GK AB mot ett spelbevis på golfanläggningen genom Golfverket.

När detta helt är genomfört blir vi alla tillsammans, genom vårt medlemskap i Föreningen Haninge Golfklubb, 20 %-ägare av Golfverket AB. Och HGK AB kan på sikt avvecklas, vilket är bolagets och Föreningens önskan. Vi blir då två parter: Föreningen Haninge GK och Golfverket AB som tillsammans ska utveckla anläggningen och verksamheten mot vår vision.

Detta erbjudande gäller endast under 2024, dvs ni måste senast 31 dec i år ha genomfört detta byte. Om inte det sker, så har ni förstås kvar er aktie i HGK AB, men den ger ingen spelrätt på golfanläggningen till 2025 eller framöver. Önskas sen spel i framtiden måste då nytt spelbevis inköpas (har under 2024 sålts för 7 500 kr).

Bytet sker genom att underteckna blankett som finns utskriven i reception på Haninge Golfklubb samt i höst/vinter på Golfverket.

Nya spelbevisen

Med ert nya spelbevis kan ni sedan köpa en spelrätt av Golfverket, som gäller från och med 2025. Som tidigare kommer olika typer av spelrätter att erbjudas (Guld, Silver, Brons, Nio-hål, Junior mm). Detaljerad information om spelrätterna 2025 (speltider, pris, banor mm) kommer att finnas på hemsidan. För det nya spelbeviset gäller följande;

• Det gäller så länge ni har en spelrätt. Betalas inte avgiften för spelrätten senast den 31 mars respektive säsong upphör spelbeviset.

• Om ni inte vill spela kommande säsong, kan ni före den 31 mars sälja spelbeviset till ny medlem för att undvika att det upphör.

• Spelbevis säljs genom Golfverket på följande sätt;

• Ni meddelar Golfverket via e-mail att ni vill sälja spelbeviset och anger pris och köpare om ni redan har en;

• Golfverket har förköpsrätt och kan välja att köpa spelbeviset till angivet pris (eller annat pris som ni accepterar);

• Om Golfverket inte utnyttjar sin förköpsrätt överlåts spelbeviset till angiven köpare eller, om köpare inte angivits, till köpare som Golfverket eventuellt kan anvisa till begärt pris (eller annat pris som ni accepterar);

• Köparen måste vara/bli medlem i Haninge GK;

• Golfverket registrerar överlåtelsen i GIT (Golfförbundets IT-system);

• Ett spelbevis med betald spelrätt kan säljas även under säsongen. Ovanstående regler tillämpas men en administrationsavgift tas ut (för närvarande 1000 kr).

• Om ni kan visa "synnerliga skäl" (t. ex sjukdom/skada styrkt av läkarintyg), kan ni efter ansökan till Golfverket och individuell prövning få "vila" spelbeviset under högst en säsong. En administrationsavgift tas ut (för närvarande 1000 kr).

Vad behöver jag som aktieägare göra?

Kortfattat, du behöver komma in till receptionen på Haninge Golfklubb eller Golfverket i höst/vinter och underteckna ett avtal att du lämnar in din aktie och erhåller ett spelbevis. Detta behöver göras före den 31a dec 2024 varefter erbjudandet inte gäller längre.

Nästa

Information om green 4