Lokala regler

Lokala regler 2024

Lokala regler för Haninge Golfklubb 2024

Golf spelas enligt gällande Regler för Golfspel, Spel- och tävlingshandboken kapitel 1 till

3 samt följande Lokala regler:

Lokala regler och tillfälliga lokala regler

Tillfälliga lokala regler finns anslagna på anslagstavlan vid 1:a tee, tävlingsexpeditionen och på hemsidan www.haningegk.se.

Därutöver gäller följande lokala regler för allt spel på klubben såvida inget annat anges i samband med en enskild tävling.

Plikt för brott mot lokal regel (om inget annat sägs i den lokala regeln):

Allmän plikt (förlust av hål i matchspel eller två slags plikt i slagspel).

1. Pliktområde (Regel 17)

a. Där en konstgjord mur eller pålverk omger kanten av en damm eller annan vattensamling, definieraspliktområdet av väggens inre kant mot vattensamlingen.

2. Speciella eller tvingande lättnadsförfaranden

Områden definierat av blå pinnar med grön topp är en spelförbudszon som ska behandlas som mark under arbete. Lättnad utan plikt för störande inverkan av spelförbudszonen måste tas enligt Regel 16.1

3. Onormala markförhållanden (Regel 16) och integrerade föremål

a. Mark under arbete

1. Alla områden som identifieras med blå pinnar eller på annat sätt angetts som mark under arbete.

2. Områden i bunkrar där sand har förts bort av rinnande vatten vilket gett upphov till djupa fåror genom sanden.

3. Alla områden som är omslutna av en vit spraylinje.

4. Dräneringar täckta av grov sand, småsten eller singel.

5. Stora eller hårda myrstackar på banan är, enligt spelarens val, lösa naturföremål som får tas bort enligt Regel 15.1 eller mark under arbete från vilket lättnad utan plikt är tillåten enligt Regel 16.1

b. Oflyttbara tillverkade föremål.

1. Områden vars gräns definieras av vita spraylinjer som ansluter till områden definierade som oflyttbara tillverkade föremål har samma status som det tillverkade föremålet.

2. Alla avståndsmarkeringar.

3. För en boll som ligger på spelfältet tillåts lättnad enligt 16.1b om (1) det oflyttbara tillverkade föremålet är på spellinjen samt, på eller inom två klubblängder från green och inom två klubblängder från bollen, och (2) både bollen och det oflyttbara föremålet ligger i ett område som klippts till fairwayhöjd eller lägre.

4. Robotgräsklippare som stannat och står still är oflyttbart tillverkat föremål från vilket lättnad utan plikt är tillåten enligt Regel 16.1

c. Integrerade föremål.

1. Bunkerunderlag och bunkerkanter av konstgjort material som är i sin avsedda placering.

2. Alla omarkerade dräneringsdiken som är torrlagda

Robotgräsklippare

Boll i vila

Robotgräsklipparen rubbar bollen: Bollen ska återplaceras där den låg innan den rubbades. Regel 9.6. Om den exakta punkten där bollen låg inte är känd ska den uppskattas. Om bollen inte går att få tag på inom rimlig tid, får spelaren ta en annan boll. Regel 14.2.

Robotgräsklipparen trycker ner bollen i marken: Om läget har förändrats ska bollen eller en annan boll placeras på den närmaste platsen inom en klubblängd som mest liknar det ursprungliga läget. Regel 14.2

Robotgräsklipparen skadar bollen: En hackad eller sprucken boll får bytas till en annan boll. Regel 4.2.

Boll i rörelse

Bollen träffar robotgräsklipparen (oavsett om den rör sig eller står still): Bollen ska spelas där den stannar. Regel 11.1.

Bollen stannar ovanpå eller under robotgräsklipparen som rör sig och följer med den: Bollen eller en annan boll ska droppas i ett lättnadsområde på en klubblängd med en referenspunkt utifrån den uppskattade punkten rakt under där den först började följa med robotgräsklipparen. Regel 11.1.

Dammar

Alla omarkerade dammar definieras som rött pliktområde. Gränsen till pliktområdet är där marken bryter av neråt för att bilda fördjupningen som innehåller vatten.

Beslutade av Haninge GK 2024-04-16